Kadınlarda Yorgunluk ve Enerji Seviyelerinin Düşmesi

Bilim r1b 10/06/2021

Hepimiz bazı dönemlerde enerji düşüklüğü yaşar, sadece yaşanmış olan bu durum yapılacak rutin işleri ve görevleri aksatabilir düzeyde ise rahatsız edici bir hal alır. Hanımlarda yaşanmış olan enerji düşüklüğü ise genel anlamda hormon değişimlerine ve tane döngülerine bağlanır. Fizyolojik özellikleri incelendiğinde, erkeklere nazaran daha karmaşık bir yapıya haiz olan hanımefendiler, ara sıra hormonlar ve tane döngüleri tarafınca yönetilseler de, yaşanmış olan bu enerji düşüklüğü başka sebepleri de olabilir. Bu yazıda hanımlarda yaşanmış olan enerji düşüklüğünün sebepleri ve bazı çözümleri hakkında bilgiler bulunmaktadır.

Hanımlarda Bitkinlik Sebepleri

Kadınlarda Yorgunluk ve Enerji Seviyelerinin DüşmesiBir şahıs enerjisinin kalmadığını yada kendisini devamlı bitkin bulunduğunu hissediyorsa, bunun sebebi yalnız yoğun yaşam seçimi olmayabilir. Bu yorgunluğun altında yatan sebebi üstünde durulması ihtiyaç duyulan temel bir sıhhat problemi olabileceği benzer biçimde günlük rutinde kişiyi destekleyecek bazı yaşam seçimi değişimleri ile iyileştirilebilecek bir nedende olabilir. Sadece bunlar hakkında şuur sahibi olmak, bu mevzu hakkında farkındalık yaratarak bazı ufak değişimler halletmeye ve enerji seviyeni artırmaya destek olabilir. Bu nedenler ana başlıklar halinde şu şekildedir;

Hormonlar

Bir kadının tane döngüsü, foliküler ve luteal olmak suretiyle iki aşamaya ayrılabilir. Foliküler faz, bir kadının tane sürecinin ilk gününden başlayarak 1-14. günlerde meydana gelir. Bu aşamada östrojen ve progesteron hormonları en düşük seviyededir, bu da egzersizin daha kolay hissedileceği ve iyileşme sürelerinin daha süratli olacağı anlamına gelir. Aşama 12. güne doğru ilerledikçe östrojen ve luteinize edici hormon yükselir ve bu, yumurtalıklardan bir yumurtanın salınmasına niçin olur, bu süreç yumurtlama isminde olan bir süreçtir. Ve bu zamanda, bu hormonlar zirveye ulaştığında, bazı hanımefendiler enerjilerinin arttığını fark edebilir. Bunun bir sebebi, östrojenin kaslara şeker (glikoz) salınımını teşvik etmesidir
İkinci aşama, luteal faz, progesteron seviyelerinde bir zirve noktasıdır ve bu, dinlenme kalp atış hızınızın artmasına ve aerobik kapasitenin düşmesine niçin olur. Muhtemelen şahıs kendini oldukça sıcaklamış ve rahatsız hissederken, bu kişinin kendisini sanki asla bitmeyecekmiş bir koşu bandında koşuyormuş benzer biçimde hissetmesini sağlar. Döngünün bu aşaması, bazı bayanların daha düşük yoğunluklu egzersiz yapmaları için doğru bir zamanlama olabilir. Bunun sebebi, progesteronun kaslar için glikozu daha azca kullanılabilir hale getirmesi, kısaca kolayca yorulmalarıdır.Kadınlarda Yorgunluk ve Enerji Seviyelerinin Düşmesi
Buradaki anahtar kişinin vücudunu dinlemesidir, zira her kadının kendine özgü tane döngüsü vardır. Bu yüzden her aşamada kendisi için doğru olanı tespit ederek uygulaması gerekir.

Yaşam Seçimi

Düşük enerji seviyeleri söz mevzusu olduğunda hormonlar tek unsur değildir, genel olarak yaşamın da büyük bir görevi vardır. Mesela rejim, egzersiz, kilo, yoğun emek verme hayatları ve ev işleri günlük yorgunluğa katkıda bulunabilir. Bir karı ister çalışan olsun, isterse ev hanımı olsun, yerine getirmek zorunda olduğu görevler vardır. Ve görevli olduğu bu görevleri yerine getirirken ya da şartlarından dolayı sıhhatli beslenme, hareketli yaşam seçimi benzer biçimde sıhhat yaşam kurallarına riayet edemediği zamanlar olur, hatta yalnız alışkanlıklarından kaynaklıda bunlara uymuyor olabilir. Netice itibari ile kişinin genel yaşam seçimi enerji seviyeleri direk etkileyen bir faktördür. Bunun yanında ONS tarafınca 2018 senesinde meydana getirilen bir araştırmaya nazaran, bayanların çalışmak haricinde de, çocuk bakımı ve ev işleri benzer biçimde daha çok iş ve sorumlulukları olduğundan boş zamanları erkeklere nazaran 5 saat daha azdır.
Bu durum onların rejimlerine dikkat etmesini engelleyebilen bir unsur olurken, vücudun muntazam emek vermesi için gereksinim duyduğu dirimsel gıdaları almasını engelleyebilir. D vitamini, folat, B12 ve demir benzer biçimde bazı vitaminlerdeki eksiklikler düşük enerji seviyelerine ve yorgunluğa niçin olur.

Sıhhat Koşulları

Bitkinlik, diyabetin yaygın bir emaresidir ve hem yüksek hem de düşük kan şekeri seviyelerinden kaynaklanabilir. Bitkin duymak hem de hipotiroidizm olarak da malum düşük etken tiroidin yaygın bir emaresidir. Tiroid, uzunluğunda bulunan ve metabolizmanızı düzenleyen hormonları üreten kelebek şeklinde ufak bir bezdir. Yetersiz çalışan bir tiroid bezi ise bu hormonların yetersiz üretilmesine niçin olur. Bu durum, vücuttaki hücrelerin normalden daha yavaş çalmış olduğu ve bitkinlik, kilo alımı ve kas ağrıları benzer biçimde semptomlara niçin olduğu anlamına gelir.

Hanımlarda Enerji Seviyelerini Iyi mi Artırılabilir?

Bazı kişiler bitkinlik ve düşük enerji seviyelerini adeta bir ölçü benzer biçimde görürken, bunun hep bu şekilde devam edeceğini düşünür. Oysa bazı koşullara dikkat edilmesi ve kolay adımlarla bunun üstesinden gelmek mümkündür. Enerji seviyeleri çoğaltmak için yapılacak içinde şunlar sayılabilir;

Hormonlar

Tane döngüsü enerji seviyeni düşürüyorsa, şahıs bu devrin değişik aşamalarını kendi yararına kullanmayı öğrenebilir. Bilinmelidir ki; foliküler fazın erken evresinde hormon seviyeleri düşüktür, bu yüzden düşük kardiyo egzersizi yapmayı denenmelidir ve bunların oldukça fazla dayanıklılık gerektirmeyen bazit egzersizler olması yeterlidir. Döngüde yumurtlama aşaması devam ederken, enerji seviyeleriniz zirveye ulaşır. Luteal faz esnasında hormonlar düşer, bu yüzden hafif-orta egzersizler en iyisidir. Bir hormon dengesizliği de düşük enerji seviyelerine ve yorgunluğa niçin olabilir, bu yüzden hormonların yaşa bağlı olarak değişmesi beklendiği benzer biçimde bu zamanda de dalgalanmalarını denetlemek herhangi bir problemi belirlemeye destek sağlar.
Eğer şahıs tane döngüleri devamlı olarak ağır geçiyorsa, bu aşamada demir eksikliği olup olmadığını denetlemek yararlı olabilir. Düşük demir seviyeleri yorgunlukla ilişkilidir ve egzersiz kapasitesini düşürmenin yanı sıra günlük işleri etkili bir halde yerine getirme kabiliyetini etkileyebilir. Ek olarak dikkatli olunmalıdır, zira şahıs eğer oldukça fazla dayanıklılık gerektiren aktiviteyi aynı anda yapıyorsa ve tane görme çağındaysa, bu tür egzersizler demir eksikliğine ve yorgunluğa da niçin olabilir. Bundan dolayı demir eksikliğini tespit ettirmek için kan tahlili yaptırması oldukça yararlı bir yaklaşımdır.

Yaşam Seçimi

Kadınlarda Yorgunluk ve Enerji Seviyelerinin DüşmesiYaşam tarzınız söz mevzusu olduğunda, rejim enerji seviyelerini yönetmenin anahtarıdır. Hanımefendilerin rejimlerine dahil etmelerini ihtiyaç duyulan belirli besinler vardır; bu besinlere örnek vermek gerekirse;
• B12 Vitamini: Bu besinin düşük seviyeleri, kişinin kendini bitkin ve zayıf hissetmesine niçin olabilecek belirli bir anemi tipine niçin olabilir.
• D vitamini: Bu gıda kemik sağlığı için gereklidir, sadece eksikliği de yorgunluğa niçin olabilir.
• Kreatin: Hanımefendilerin yüksek yoğunluklu egzersizler esnasında daha iyi enerji seviyelerini sürdürmelerine destek olabilecek bir takviyedir.
• Folat: Vücudun, enerji için lüzumlu olan oksijeni vücutta taşıyan kırmızı kan hücrelerini yapmasına destek sağlar.
• Demir: Sıhhatli kırmızı kan hücreleri için ve oksijen taşıma kapasitelerini korumak için de gereklidir.
• Magnezyum: Kas ve sinir fonksiyonları için lüzumlu olmasıyla birlikte bağışıklık sistemini de destek sunar.
Bunun yanında bitkinlik bilhassa diyabet yada prediyabetin bir sonucuysa, kan şekeri artışlarından kaçınmak ve kan şekeri düzeylerini güvenli bir aralıkta tutmak önemlidir. Yürümek, karbonhidrat alımını azaltmak, daha azca atıştırma yapmak ve daha çok meyve ve sebze yiyecek yanında daha sık hafifçe egzersizler yapmak kan şekeri seviyeni denetim altında tutmaya destek olabilir.

Koşullar

Yaşanmış olan bitkinlik sürekliyse diyabet yada tiroid sorunları benzer biçimde altta yatan bir durumdan kaynaklanabileceğinden endişeleniyorsa, sebebi belirlemek yada bu koşulları ekarte etmek için kolay bir kan testi yapılabilir. Düşük enerji seviyelerinin başka bir sıhhat koşulu ile ilgili olabileceğinden kaygı ediyorsa, uzmana başvurarak lüzumlu tahlil ve testlerle belirlenmesi tavsiye edilir. Yorgunluğun altta yatan sebepleri saptamak için uygulanan testlerden bazıları;
• Gelişmiş tiroid kontrolü
• HbA1c
• Bağışıklık sistemi fonksiyon testleri
Birçok hanım için yorgunluklarına yol açan suçlu, yoğun programları ve günlük rutinleridir, sadece oldukça daha fazlası olabilir. Enerji eksikliği, dalgalanan hormon seviyeleri sebebiyle hanım tane döngüsü esnasında organik bir durumdur. Döngüyü idrak etmek ve seyretmek, egzersiz planlamaya, aşırıya kaçmadan ve yorgunluğu artırmadan, vücut sistemlerini en iyi şekilde kullanmaya destek olabilir.
Yaşam seçimi seçimleri kişinin kendini devamlı bitkin hissetmesini önlemede mühim bir katkı sağlayabilir. Vakit ayırarak bazı ufak değişikliklerin nerede ve iyi mi yapabileceği çözümleme etmek gerekirken, bu büyük farklar yaratabilir.

Kaynakça:
Diyabet.co.uk.
https://womenscarefl.com/health-library-item
https://www.webmd.com/women/features/the-causes-of-womens-fatigue

Yazar: Hasret Güvenç Ağaoğlu

#adet dönemlerinde yorgunluk #kadınlarda enerji düşüklüğü #Kadınlarda halsizlik #kadınlarda yorgunluk nedenleri ve çözümü #sürekli yorgunluk ve halsizlik #yorgunluk nedenleri
Bir yorum bırak
Mail adresiniz kimseyle paylaşılmayacaktır.