Bazı Yemeklere Duyulan Aşırı İstek Ne Anlama Gelmektedir?

Sağlık r1b 14/01/2021

Bir yiyeceğe duyulan talep sizi çıldırtacak kadar yoğun oluyor mu? Yiyecek isteği denetim edilemez olduğunda, bu durum çoğu zaman vücudunuzdaki bazı eksikliklerin bir sonucudur. Bu isteğin ne anlama geliyor olabileceğini idrak etmek için okumaya devam edin.

5941_carb-bread

Bir toplantının ortasında birden bire ortaya çıkan bir dilim çikolatalı kek için ani bir dürtü ya da açlık hissettiniz mi? Kimi zaman bu talep o denli yoğun olur ki dikkatinizi kaybeder ve bir tek bu isteğe odaklanırsınız. O çikolatalı keke derhal ihtiyacınız var! Asla buna benzer ya da başka bir besin hakkında bu şekilde bir vaka yaşadınız mı?

Basitçe söylemek gerekirse bir gıdaya karşı dayanılmaz bir talep oluşur. Bu talep vücudunuzun size vücuttaki bir maddenin eksikliğini anlatma yolu olabilir. Bu istekler gebelik yada tane dönemleri benzer biçimde hormonal değişimlerin olduğu, metabolik ya da ruhsal değişimler esnasında yada adrenal bezlerin muntazam emek harcamaması benzer biçimde durumlarda tetiklenebilir. Ruhsal faktörler de besin isteğinin tetiklenmesinde mühim bir rol oynamaktadır. Stres yada sorun duyguları da belirli bir gıdayı tüketmek için arzu yaratabilir.

Asla yiyecek isteğinizin açlıktan başka bir şey ifade edebileceğini düşündünüz mü? Bazı ortak yiyecek arzuları ve anlamları aşağıda verilmiştir.

-Çikolata yada Şekerlemeler:

Çikolata özlemi magnezyum eksikliğinin bir göstergesi olabilir. Magnezyum vücudumuzda ortalama 300 enzim reaksiyonunda lüzumlu olan bir unsurdur. Zihni dinlendirdiği ve sinirlerinizi yatıştırdığı bilinmektedir. Çikolata magnezyum için iyi bir kaynaktır bundan dolayı çikolataya duyulan arzu magnezyum açığını gösteriyor olabilir. Çikolata ek olarak kişiyi mutlu hissettiren ve esenlik hissini arttıran beyinde serotonin ve endorfin seviyelerini yükselten kimyasallar ihtiva eder. Dolayısıyla çikolata ruh iyileştiricisi olarak kabul edilebilir.

5941_sweet-choco

Tatlı isteği ise düşük şeker düzeylerini yada vücut içinde krom, kükürt, fosfor, karbon ya da triptofan eksikliği bulunduğunu gösteriyor olabilir. Sadece kendinize enerji vermek ya da modunuzu iyileştirmek için de tatlı istiyor olabilirsiniz. Rafine şeker vücut tarafınca anında emildiğinden tatlı yiyecek enerji seviyesini derhal arttıracaktır.

Çikolata isteğini azaltmak için beslenmenize fındık, kabak çekirdeği, tam tahıllı ekmek, fasulye, ıspanak, kahverengi pirinç eklemeniz yararlı olabilir. Taze meyve, brokoli ya da fındık yiyecek de tatlı isteğini azaltmaya destek olabilir.

-Tuzlu ve İşlenmiş Gıdalar:

Canınız patlamış mısır, cips, patates kızartması mı çekiyor? Bu vücudunuzdaki ihtimaller içinde bir sodyum eksikliğini gösteren tuz isteğine işaret ediyor olabilir. Egzersize bağlı vücudun susuz kalması ya da stresli bir durum vücudun tuz isteğini arttırabilir. Koyu idrar rengi de vücudun susuz kaldığını göstermektedir. Kimi zaman adrenal bitkinlik ya da tükenmiş çinko düzeyleri de tuzlu besin isteğine niçin olabilir.

Tuzlu isteğini azaltmak için beslenmenize kereviz, ıspanak, salatalık, balık ve pişmemiş sebzeler ilave edin ve her gün ortalama 8-10 bardak su için.

-Acı ve Baharatlı Gıdalar:

Canınız baharatlı yiyecekler mi istiyor? Vücut bazı durumlarda terleyip vücut ısısını düşürmek için baharatlı ya da acı yiyecekler istemektedir. Baharatlı yiyecek arzusu hem de çinko ya da kükürt eksikliğini yada tiroid dengesizliğini izah edebilir. Eğer boğaz ağrısı ya da soğuk algınlığından muzdarip iseniz, acı ve baharatlı yiyecekler arzu edebilirsiniz.

5941_hot-spicy

Acı ve baharat isteğini azaltmak için beslenmenize kırmızı et, deniz ürünleri, sarımsak, yapraklı sebzeler ve kök sebzeleri dahil etmeniz gerekir.

-Et ve Yumurta:

Gözleriniz iştahla barbeküye mi bakıyor? Tek düşünebildiğiniz şey protein açısından varlıklı gıdalar ise, bu B vitamini, karnitin, magnezyum, folat ve demir eksikliğini gösteriyor olabilir. Bu durum hem de kan şekeri dengesizliğini de izah edebilir. Ek olarak kısa sürede et yemeği bıraktıysanız ya da sıkı bir rejim yapıyorsanız, ruhsal olarak da et ürünleri tüketmek istiyor olabilirsiniz.

Vücudunuzun proteinlere ihtiyacı var dolayısıyla beslenmenize et ürünlerini dahil etmeniz gerekir. Ek olarak bolca oranda yeşil ve tatlı olmayan sebzeleri tüketmeniz gerekmektedir.

-Karbonhidratlar ve Ekmek:

Ekmek, makarna ve karbonhidrat açısından varlıklı gıdalara duyulan talep yüksek insülin seviyesi yada düşük kan şekeri seviyelerinden kaynaklanabilir. Vücuttaki düşük karbonhidrat seviyeleri depresif ruh haline ya da ruh halinde değişimlere niçin olabilir. Sakkaritler ruh halimizi halleden serotonin düzeyini yükseltmektedir. Bu talep hem de tiroid bezinin yanlış işleyişinin de bir göstergesi olabilir.

İsteğinizi bastırmak ve vücudun ihtiyacını karşılamak için etin yağsız kısımları, tavuk, balık ve yumurta yemelisiniz.

-Buz ya da Soğuk Gazlı İçecekler:

Ardı ardına soda yada gazlı içecekler içiyorsanız, bu durum kalsiyum eksikliği bir göstergesi olabilir. Vücutta kalsiyum düzeyleri tükenmiş ve vücudunuz bu tarz şeyleri yerine getirmek istiyor olabilir. Öteki soğuk içecekler için şiddetli bir talep ek olarak manganez eksikliği izah edebilir. Buza karşı şiddetli talep ise vücuttaki düşük hemoglobin yada demir anlamına gelebilir.

İsteği azaltmak için ıspanak, lahana, brokoli, pancarın yanı sıra bakliyat ve susam benzer biçimde sebzeler yemeniz gereklidir. Ek olarak yoğurt ve süt benzer biçimde süt ürünleri de tüketebilirsiniz.

Yazar:Tülay Arsoy

#ÇİKOLATA #Gıda #iştah #istek #yemek
Bir yorum bırak
Mail adresiniz kimseyle paylaşılmayacaktır.